Categories
KALENDAR
April 2020
M T W T F S S
« Feb    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Like this

Follow me

Share This

Hanya Ku Minta

Semoga Allah memberi kesihatan, umur yang panjang,kekuatan iman, permudahkan urusan dunia & akhirat dan murah rezeki kepada penulis rahsiataman.com

Posts Tagged ‘fish aquarium’

IKAN HIASAN AIR MASIN

akuarium1

Memelihara ikan air masin di dalam akuarium merupakan satu hobi yang menarik. Ikan-ikan air masin mempunyai keunikan dan cantik. Seronok mata memandang.Sangat menyentuh perasaan……!!!!!

Ikan air masin yang boleh dipelihara seperti

  1. Nemo
  2. Blue Damsel
  3. Yellow Tail Damsel
  4. Yellow Tang
  5. Brown Tang
  6. Angel Fish
  7. Doctor Fish
  8. Mandarin
  9. Kuda Laut
  10. Tomato clown

1. Ikan Nemo

2. Ikan Blue Damsel

3. Yellow Tail Damsel

4. Ikan Yellow Tang

4. Ikan Brown Tang

5. Ikan Angel

6. Ikan Doktor

8. Ikan Mandarin

9. Ikan Kuda Laut

10. Ikan Tomato Clown

AKUARIUM

akuarium1

Akuarium merupakan satu bekas yang di isikan air dan diletakkan ikan peliharaan. Akuarium diperbuat daripada kaca atau plastik. Akuarium yang diperbuat daripada kaca, harganya mahal berbanding akuarium yang di perbuat daripada plastik.

Terdapat dua jenis ikan yang dipelihara dalam akuarium

  • Ikan air tawar
  • Ikan air masin

Ikan air tawar yang boleh di pelihara seperti:

  1. Ikan Emas
  2. Ikan Koi
  3. Ikan Puyu
  4. Ikan Sepat Ronggeng
  5. Ikan Gapi
  6. Ikan Pelaga Siam
  7. Ikan Kalui
  8. Ikan Ketutu
  9. Ikan Keli putih

Ikan air masin yang boleh dipelihara seperti

  1. Nemo
  2. Blue Damsel
  3. Yellow Tail Damsel
  4. Yellow Tang
  5. Brown Tang
  6. Angel Fish
  7. Doctor Fish
  8. Mandarin
  9. Kuda Laut
  10. Tomato clown

 akuarium2

 

Inilah akuarium yang ada di rumah i, simple je  kan… i bukan tak nak beli akuarium besar, tapi i dah pegi kat kedai akuarium , semuanya i tak berkenan, satu hari bila i berkenan nanti i beli.I bela ikan puyu je sebabnya tahan lasak, tak payah guna oksigen, jimat kos bela….lagipun selalunya i banyak tidak duduk di rumah asyik kursus, tinggal le puyu ni dok jaga rumah i….sebaik le  puyu ni dapat bertahan lama. Petuanya i tinggal kan lumut dalam akuarium, kalau puyu tu lapar makan lumutle dia.

Makan ape puyu ni?. I bagi dia makan pelet ikan, beli RM1.00 je tak mahal, boleh le makan sebulan. Kadang i tampar nyamuk bagi kat dia makan. Sesekali dia nak makan sedap.ubah selera sikit. Kadang-kadang anak cicak pun jadi habuannya.

akuarium3

Inilah pelet makanan puyu i, rasanya i tak pernah cuba…

       Untuk mencantikkan akuarium i, i letakkan batu warna-warni serta tumbuhan plastik. Nampak real macam dalam habitat sebenar. seronok mata i memandang, menyentuh perasaan.

akuarium4

Inilah batu warna-warni, Cantikkan!

       Akuarium i yang comel ni i letakkan di atas meja marmar i kat tempat parking sebabnya i selalu lepak situ, sambil tengok-tengok orang yang lalu lalang.

akuarium5

Nak tahu pasal akuarium…nanti i sambung di hari lain

 

RAHSIA TAMAN UNDIAN
PELAWAT
228410
Visit Today : 7
Visit Yesterday : 50
This Month : 143
This Year : 5466
Total Visit : 228410
Hits Today : 13
Total Hits : 682131
Who's Online : 1
POPULAR